debat om kvalitet...

KONTROL AF SPILD; Hvilket er svært i et restaurationskøkken. Jeg  er uddannet til at kontrollere dette spild og ved hvor svært det må være at leve op til ' le chef' fordi madstudier, som de vi ser resultater af koster prøve måltider, det vender vi tilbage til...

Hvordan kan  vi blive bedre til at undgå spild i det hele taget. I supermarkedskæderne hertil fra  engrosled eller produktionen, blev der givet for nogle årtier siden stempel påbud for sidste salgsdato, i forbruger henseende et krav for at varen ikke købtes ind og lå for længe fra tilbud til salgsøjeblik... . Tror i dag at vi skal passe på at der ikke går 'handel i overdatoer' og velmenenhed i gamle varer, de velmente sidste salgsdato som tilbydes i sidste ende  er ikke til forbrugerens gavn, fordi de kan sjuske i indkøb og underminere opsyn igennem fra producent til salgssted, frem til hylderne.

Det er derfor efter min mening at såfremt en salgsdato er fremskreden eller direkte overskredet, må vare tilbydes efter kasseapparatet og ikke før. .. En debat jeg mener vi savner herhjemme og i EU ude over at det er godt for 'hjemløse' for de bør ikke leve efter sidste salgsdato som andenrangs kunder' vel - bedre indlæring i varehåndtering og merchandishing. Ja ' netop fordi det handler om uddannelse, at betjene kunder såvel i indkøbsledet ikke kun pris og datakontrol. hvor det digitale overtager normal reflektion, for handling af varer og dermed foringer generelt kvalitet og igen sætter fokus et andet sted.

Til syvende og sidst kan prisniveauet nedsættes generelt, når der tages opsyn for salgstid og arbejdes med bredde og dybde i forretningsledet. Det var faktisk ideen. .. Vi kunne også gå videre og fjerne høj moms fra basisvarer kigge i andre lande omkring os. Øren strækker længere og der er masser af ideer og madopskrifter... .

- analyser /memo lh'03-19.

(Baggrund: Hoteluddannet fra Hotel Marienlyst Helsingør ).